Ad

duminică, 30 martie 2014

Tort caramel




Ingrediente

Pentru blatul 1
5 ouă
5 linguri de zahăr
3 linguri de făină
2 linguri de cacao

Pentru blatul 2
3 albușuri
50 gr nucă măcinată
1 lingură de făină
2 linguri de zahăr


Pentru crema caramel
200 gr zahăr
250 ml lapte
3 gălbenușuri
1 lingură amidon
un pliculeț (10 grame) gelatină
300 ml frișcă lichidă

Pentru ganache-ul de ciocolată
200 ml frișcă lichidă
200 gr ciocolată neagră (alegeți una de calitate)

Pentru sirop
200 ml apă
2 linguri de zahăr
1 fiolă esență de rom

Pentru decor
10 jumătăți de miez de nucă
fulgi de ciocolată cu lapte

Mod de preparare

  • 1. 1. Blat 1 Am setat cuptorul la 200 de grade. Am separat albușurile de gălbenușuri. Pe acestea din urmă le-am mixat împreună cu cele cinci linguri de zahăr, până când compoziția a devenit cremoasă. Separat, am bătut albușurile spumă tare și peste ele am adăugat gălbenușurile. Am amestecat foarte încet, cu o spatulă, de jos în sus. Am adăugat treptat făina şi cele două linguri de cacao, amestecând uşor. Compoziţia pentru blat am pus-o într-o formă de tort (cu fundul detașabil). Am copt blatul pentru 25 minute la 200 de grade.
  • 2. 2. Blat 2 Am mixat albușurile cu zahărul până am obținut o bezea lucioasă și fină. Am adăugat făina și nuca măcinată și am amestecat folosind o spatulă. Am pus compoziția în aceeași formă în care am copt și primul blat, dar de data aceasta am folosit și hârtie de copt pentru că blatul acesta este puțin mai lipicios. Am introdus tava în cuptorul setat la 160 de grade și am copt blatul 20 de minute (doar cât să aibă o culoare aurie). Blatul trebuie lăsat să se răcească înainte de a-l scoate din formă.
  • 3. 3. Crema caramel Am început prin a fierbe laptele. Este foarte important ca în momentul folosirii, acesta să fie fierbinte - dar ajungem și acolo imediat. Într-o crăticioară adâncă, se pune zahărul împreună cu o lingură de apă și se lasă să se topească, la foc mic, până devine lichid. Apoi, se adaugă treptat laptele fierbinte - nu călduț, ci fierbinte, alfel zahărul va începe să se cristalizeze -, amestecând energic, cu un tel. Aveți mare grijă pentru că se va forma o spumă (tocmai acesta este motivul pentru care trebuie să folosiți un vas adânc). Se dă siropul deoparte și se încorporează gălbenușurile amestecate cu amidonul. Crema obținută se mai fierbe (tot la foc mic) până începe să se îngroașe. Se dă deoparte și se lasă să se răcească. Gelatina se lasă la înmuiat în puțină apă rece, pentru 5 minute. Apoi, pune la bain marie până se dizolvă. Se încorporează gelatina în crema de caramel. Se bate frișca și se amestecă cu crema de caramel răcită.
  • 4. 4. Ganache de ciocolată Frișca lichidă se încălzește la foc mic, fără a o lăsa să fiarbă. Se adaugă ciocolata mărunțită și se amestecă până obținem o cremă omogenă, fină. Când aceasta s-a răcit, se mixează, obținând astfel o cremă pufoasă.
  • 5. 5. Siropul - apa, zahărul și esența de rom se fierb până când zahărul se topește. Se ia de pe foc și se lasă să se răcească 5 minute.
  • 6. 6. Asamblare Se taie blatul de cacao pe jumătate. Se așează prima jumătate pe un platou, se însiropează și se adaugă jumătate din crema de caramel, care se repartizează uniform. Se pune blatul cu nucă - pe care nu este nevoie să îl însiropați. Se adaugă restul de cremă caramel și se repartizează uniform. Se acoperă cu a doua jumătate a blatului de cacao, care se însiropează. Deasupra se pune ganache-ul, oprind puțin pentru decorarea părții laterale a tortului. Eu am decorat tortul cu 10 jumătăți de miez de nucă, iar pe partea laterală am pus câțiva fulgi de ciocolată cu lapte. Tortul se lasă cel puțin o oră la frigider înainte de servire.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu