Ad

joi, 27 martie 2014

PRAJITURA OPERA

Ingrediente pentru toata prajitura: 12 oua ( din care la 10 se separa albusurile de galbenusuri) , 550 g zahar140 g faina, 240 ml lapte, 110 g migdale macinate, 340 g ciocolata amaruie, 500 ml smantana pentru frisca, 225 g unt, 3 plicuri de ness decafeinizat, o fiola esenta vanilie, o fiola esenta rom, 5 g gelatina, o lingurita de praf de copt.
 
Eu am inceput prin a separa albusurile de la 10 oua pe care le-am pus deoparte, impreuna cu 4 galbenusuri si cu cele 2 oua ramase , pentru prepararea blatului. Am preferat sa incep cu prepararea cremelor, deoarece necesita un timp mai mare de racire decat blatul.
 
Pentru crema bavareza am folosit: 240 ml lapte, 90 g zahar, 3 galbenusuri, o fiola de esenta de vanilie, 5 g gelatina, 170 g ciocolata amaruie, 360 ml smantana pentru frisca.
 

 
Am amestecat zaharul cu laptele si le-am pus la foc mic pana aproape de punctul de fierbere, apoi am turnat treptat peste galbenusurile mixate in prealabil intr-o craticioara, amestecand continuu.
 
 
Am pus craticioara pe bain marin, amestecand in continuare pana cand crema s-a ingrosat putin. 
 
 
Am turnat crema intr-o cana mare , umpland-o pana la jumatate ( atat vom folosi din ea). 
 
 
Cat timp s-a racorit putin, am pus la inmuiat 3 foi de gelatina ( 5 g ) Am lasat-o putin sa se racoreasca, apoi am adaugat o fiola de esenta de vanilie si gelatina stoarsa. Am amestecat bine pana la omogenizarea completa. 
 
 
Am mixat smantana pana cand a capatat consistent unei crème ( deci nu pana la stadiul de frisca).
 
 
 
Peste ciocolata topita pe baie de aburi si luata apoi de pe foc, am adaugat crema cu gelatina, amestecand bine ( nu e recomandabil sa lasati vasul pe foc, gelatina se poate altera si crema nu se va mai intari), 
 
 
apoi smantana batuta, continuant sa amestec pana cand s-a omogenizat. 
 
 
Am lasat-o sa se raceasca, apoi am pus-o in frigider.
 
 
Pentru crema de cafea am folosit: 25g apa+ o lingura, 3 plicuri mici de ness decafeinizat, 140 g zahar, 3 galbenusuri, 225 g unt.
 
 
 
 
Am topit nessul intr-o lingura de apa fierbinte. 
 
 
Untul l-am pus 20 secunde la cuptorul cu microunde si apoi l-am amestecat putin cu lingura sa se inmoaie.
 
 
Apa si zaharul le-am pus la foc si am obtinut un sirop pe care l-am turnat fierbinte peste galbenusuri in timp ce le mixam. 
 
 
Am continuat sa mixez pana cand s-au racit, apoi am adaugat treptat untul si la sfarsit nessul dizolvat. Am pus crema la frigider. N-am reusit sa fac poza cremei de cafea, dar culoarea si consistenta de va vedea la pasii ansamblarii.
 
Pentru crema ganache am folosit: 140 ml smantana pentru frisca, 170 g ciocolata amaruie.
 
 
Am pus smantana la foc si am incalzit-o foarte bine ( fara sa o fierb). Am rupt ciocolata bucatele si am turnat peste ea smantana fierbinte, amestecand foarte bine pana cand ciocolata s-a topit complet si compozitia a fost complet omogena. 
 
 
Crema nu se pune la frigider, altfel risca sa se intareasca prea tare. 


Pentru sirop am folosit: 100 g zahar, 100 ml apa, o fiola esenta de rom.
Am pus la fiert apa cu zaharul si pana cand zaharul s-a topit complet. Le-am luat de pe foc, am lasat sa se raceasca si am adaugat o fiola de esenta de rom.
 
 
Pentru blat am folosit: 10 albusuri+ 2 oua intregi+ cele 4 galbenusuri ramase, 220 g zahar, 140 g faina, o lingurita de praf de copt, 110 grame de migdale fin macinate.
 
 
 
Am amestecat faina cu praful de copt si migdalele si le-am cernut impreuna. Am impartit zaharul in doua.
 
110 grame de zahar le-am amestecat cu cele 4 galbenusuri si cele 2 oua intregi, mixand foarte bine pana cand si-au dublat volumul si s-au albit.
 
Am batut cele 10 albusuri spuma tare, apoi am adaugat treptat in ele restul de 110 g zahar, mixand in continuare . 
 
 
 
Jumatate din ele le-am incorporate treptat in amestecul de galbenusuri, amestecand delicat, de sus in jos, avand grija sa nu scot aerul din compozitie. 
 
 
Am adaugat apoi cate putin din amestecul de faina, continuand sa amestec incetisor. Am incorporat apoi si cealalta jumatate de albusuri, in acelasi mod. 
 
Cantitatea este potrivita pentru 4 foi cu dimensiunea de 30X30 cm, dar eu nu am o astfel de tava, asa ca am copt 3 foi in tava de aragaz cu dimensiunea de 30/40 si am taiat apoi cate o fasie de 10 cm din care am construit o foaie.
 
 
Am pus deci o treime din compozitie in tava tapetata cu hartie de copt si am nivelat. Am copt fiecare foaie la 200 grade Celsius timp de 7-8 minute, apoi le-am lasat sa se raceasca.
 
 
Cum blaturile s-au racit destul de repede, am scos cremele din frigider si am inceput ansamblarea prajiturii. 
Am taiat intai, asa cum am spus, cate o fasie din fiecare blat cat sa-mi ajunga pentru a construe inca unul.
 
 
 
1) Am asezat primul blat in tava, l-am pensulat cu sirop si am intins peste el jumatate din crema de cafea.
 
 
2) Am asezat deasupra blatul din 3 bucati, l-am pensulat cu sirop si am pus peste el toata crema bavareza.
 
 
 
(Din pacate nu am poza la acest pas, ai mei erau infometati si tot veneau in bucatarie sa intrbe cand mancam).
 
3) Am pus cel de-al treilea blat, l-am pensulat cu sirop si am intins peste el jumatate din crema ganache
 
 
4) Am pus ultimul blat, l-am uns cu sirop si am intins deasupra restul de crema de cafea. L-am pus la congelator ( frigider foarte rece) pana cand crema s-a intarit sufficient ( 10-15 minute), apoi am adaugat peste ea restul de crema ganache si am intins-o cu grija. 
 
 
Am pus prajitura la rece. 
 
Se taie cand s-a racit, cu ajutorul unui cutit fierbinte bine ascutit, inmuiat in apa fierbinte si sters de fiecare data. 
 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu